Nejnovější statistiky trendů ve vyhledávání finančních produktů podle Googlu ukazují, že stoupá počet vyhledávání prostřednictvím mobilních telefonů. Uživatelé se dotazují zejména na obecné služby, které nesouvisejí s konkrétní značkou. Roste i využívání aplikací mobilního bankovnictví, a to nejen pasivně, ale i aktivně v počtu zaslaných plateb.
„Naše data ukazují, že mobilní vyhledávání hraje i ve finančním sektoru stále větší roli. Loni pocházelo v české republice 34 % vyhledávacích dotazů na finanční služby a produkty z chytrých mobilních telefonů, což představuje 34% růst ve srovnání s předchozím rokem,“ říká Marie Krátká, manažerka pro agentury společnosti Google. „Při podrobnějším zkoumání jednotlivých kategorií vidíme, že téměř polovina dotazů souvisejících s půjčkami bez doložení příjmů, 41 % vyhledávání osobních půjček a 38 % dotazů na mobilní bankovnictví pocházelo z mobilních zařízení,“ doplňuje Krátká.
Důležitost mobilu potvrzují i zástupci českých bank „Již dneska probíhá devět z deseti kontaktů mezi námi a klienty v online prostředí a nejdynamičteji roste právě mobil. Loňský meziroční růst počtu klientů mobilní banky činil 44 %, ale hlavně roste i objem plateb, který se meziročně zvýšil o 65 %,“ říká Jan Vichr, distribution channels and direct marketing manager z Komerční banky.
Podobná čísla zaznamenala např. i Moneta Money Bank. Ta ve své mobilní aplikaci nabízí i možnost sjednání nového účtu či využití dalších finančních produktů, a stejně, jako další banky také možnost platby přes Google Pay, jehož využití také stoupá. Podle vedoucího mobilního bankovnictví Monety Jakuba Komendy se průměrný uživatel přihlásí do mobilního bankovnictví dvaadvacetkrát měsíčně, do internetového bankovnictví pouze čtyřikrát až šestkrát. Většina ze všech platebních transakcí je navíc provedena přes telefon. V budoucnu se mobilní bankovnictví podle Komendy přesune do formátu chatbotů, kteří budou i nadále usnadňovat uživatelům používání aplikace. „Myslím, že to bude mít dvě roviny. Jedna rovina bude nějaký bot nebo umělá inteligence, která toho člověka zná, ví, v jakých intervalech platí a kde si co objednává, připraví mu tyto možnosti a on to jen konfirmuje. Druhá úroveň je v případě, že by chtěl uživatel něco proaktivně řešit, to bude řešit přes nějakého asistenta, typu Siri, Hey Google a podobně,“ dodává. Potenciál pro budoucnost mobilního bankovnictví vidí i ve využití tzv. „wearables“, tedy příslušenství jako jsou např. chytré hodinky.
Obchodníci se také shodují, že důležitou roli při používání mobilních telefonů hraje i rychlost načítání mobilních webů. „V nedávné studii jsme zjistili, že 53 % návštěv internetových stránek uživatelé přeruší, pokud se mobilní stránka nahrává déle než 3 sekundy. Každý druhý uživatel navíc očekává, že se mobilní stránka nahraje do dvou sekund, a 46 % dotázaných dokonce odpovědělo, že je při prohlížení internetu nejvíce obtěžuje právě pomalé načítání stránek,“ vysvětluje Krátká.